tirsdag 12. februar 2013

Randselva 2012

Starter med å legge ut et bilde fra min mest opplevelsesrike fisketur i 2012.

Randselva, min favoritt elv etter brun ørret.

I midten av september tok jeg og Andreas oss en tur til Randselva for å prøve storørreten igjen.
Vi pleier å besøke denne elva mange ganger i løpet av sen sommeren pga storørret stammen som skal opp hit og gyte hver høst.

Hittil i år kunne vi skilte med tre flotte ørreter herfra på henholdsvis 1,5kg,2,3kg og 2,5kg som alle ble tatt på tohånds fluestang og tubeflue. Andreas hadde fått to og jeg en på 2,3kg.

Siden vi jobber fullt begge to så må vi bruke helger og kvelder på fisketurer, derfor var vi ganske sent i elva denne onsdagskvelden også.
Vi fisket oss strategisk nedover mot brekket slik vi pleier, kaste, kaste, kaste uten antydning til fisk.


Dette har jo etterhvert blitt ganske vanlig siden vi fisker etter stor fisk som er på vandring opp elva for å finne igjen gyteplasssene sine. De har kun et fokus og det er å komme seg fortest mulig frem til gyteplassen.
Det eneste som kan trigge dem til å bite er at de blir irritert på et vis, i form av f.eks ei stor lubben tubeflue, sluk eller marktugge som tilfeldigvis treffer dem i hodet når de tar en liten pust i bakken bak en stein.

Like før vi skulle gi oss for kvelden skulle jeg ta et siste drag over brekket.
I det flua passerte en stor stein kjente jeg suget i andre enden av lina.
Fast fisk, endelig!! Å den kjentes stor ut.
Jeg kjørte fisken i ca 20min før Andreas hovet den for meg.
En hann ørret på 88cm og 8kg akkurat, min personlige rekord på brunørret :-)

Fakta om Randselva:
Elva renner ut fra Randsfjorden i Jevnaker kommune og strekker seg helt ned til drammen, her kalt Drammenselva
Arter som finnes i elva er ørret,abbor, sik,gjedde og mort. Nedre del er da anadrom og huser både laks og sjøørret.
 Mulig det er flere arter, men det er disse jeg har fått ihvertfall. :-)

Nå er det jo isfiskesessong og jeg kommer til å legge ut litt resultater etter konkurransene jeg har vært med på i vinter.






















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar